استاد آصف آهنگ مردی از تبار بزرگان کشور ما!
خانه فرهنگی خانه فرهنگی "مولانا"

مردی از تبار بزرگان کشور مان باسم شریف ، آصف آهنگ در شهر ما حیات به سر میبرد . او شخصیت دانشمند یست که در سیاست ، تاریخ و ادبیات شهر ما آفاق دارد . باری از زبان این ابر مرد عزیز افغانستان شنیدیم که پدرش میرزا مهدی خان چنداولی منشی خاص اعلیحضرت غازی امان الله خان بجرم دشمنی با انگلیس ، با چهار نفر بزرگان وطن چون محمد ولی خان دروازی وکیل سلطنت شاه امان الله خان توسط نادر خان اعدام گردیده بود ، که در آنوقت استاد آصف آهنگ و برادرش شهید محمد یونس دو طفل بیش نبودند .

استاد آهنگ در جنبشهای مشروطه خواهان عضویت فعال داشته و به نسبت آن چندین سال در زندانهای منحوس هاشم خوانی و نعیم خوانی با زنجیر و زولانه بسر برده است .

تالیفات آستاد آهنگ زیاد می باشد یکی از آثار قیمت بهای شان "کابل قدیم" می با شد که حکایه ها  اندر باب حیات وزنده گی کابلیان که بسیار زیبا وپر کیفیت است .

اگر چه جناب گرامی استاد آهنگ نخواست و ما راه اجازه نداد تا بزرگداشتی را بنام شان در خانه فرهنگی "مولانا" آ ماده سازیم ،ولی از آنجاییکه علاقمندی به شهرت ندارند ، بنآ نتوانستیم در باره  شان معلومات بیشتر بدست بیآوریم . کسانیکه در باره استاد معلومات مفصل تر ضرورت داشته باشند میتوانند به کتاب "کی کیست در فرهنگی بدون مرزی "چاپ سویدن مراجعه بفرمایند.

ما اعضای خانه فرهنگی مولانا ، جریده" قیام" ومجله" نشریه زن" قسمیکه همیشه در روشنی عالمانه شان قرار داریم تمنا می نماییم که استاد و وا لا گهر کشور مان استاد آهنگ منحیث یک پدر معنوی و محبوب از تجارب خود ما را مستفید ساخته گاه گاهی مشوره های عالمانه را به این دوستدارانشان دریغ نفرمایند به دعای صحتمندی و طول عمر استاد عالی مقام جناب استاد محمد آصف آهنگ.

مجید قیام رییس خانه فرهنگی "مولانا"

شفبقه نورزی مدیر مسوول مجله (نشریه زن)


October 23rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها